L'Histoire du Soldat | Club Guy & Roni l Dans recensie | CultuurBewust

Van samenhang is geen sprake in L’Histoire du Soldat

• Dansvoorstelling l'Histoire du Soldat - Club Guy and Roni
Van samenhang is geen sprake in L’Histoire du Soldat CLEEFT een beetje. En jij?   Schrijf een recensie!
6

L’Histoire du Soldat bevat alle geschikte multidisciplinaire ingrediënten om een prachtig samenhangend stuk neer te zetten. Maar helaas weet de poëzie geen koppeling te vinden met de andere kunstdisciplines, waardoor het resulteert in een vlakke voorstelling.

Door:  Eva Willemijn de Zeeuw | 18/01/2013 @ 20:34
6

L’Histoire du Soldat van het Groningse dansgezelschap Club Guy & Roni is een bewerking van de gelijknamige compositie van Igor Stravinsky uit 1918. De compagnie schakelde dichter en toneelschrijver Judith Herzberg in om een tekst te schrijven met het thema ‘de soldaat’. Samen met de ritmisch strakke muziek die het muziekensemble Lunaperk genereert en de virtuoze dans van de hand van choreografen Guy Weizman en Roni Haver had dit tot een prachtige samenhang kunnen leiden. Maar de voorstelling weet helaas geen hoogtepunt te bereiken.

Ingetogenheid

Rechtsachter op het podium zit het muziekensemble Lunapark. Ze raken nog geen snaar aan, want eerst klinkt een nummer van Bob Dylan door de zaal. Boven het toneel draait een ronde draagconstructie met nu nog uitstaande lampen. In het duister lopen twee dansers naar elkaar toe en nemen elkaar in de armen. Het licht gaat langzaam aan en de actrice van achter op het toneel begint het verhaal over de terugkerende soldaat Ikme te vertellen. Vervolgens klinken de rauwe tonen van Stravinsky door de zaal.

Virtuositeit

Deze ingetogen beginscène lijkt niet te rijmen met de anders zo dynamische en explosieve stijl van Club Guy & Roni. Toch worden de liefhebbers van het gezelschap later in de voorstelling tegemoetgekomen met krachtige en vloeiende bewegingen van de drie dansers. Het is virtuoos hoe ze over de grond rollen, weer opstaan en vervolgens in elkaars armen springen. Ze beelden het verhaal van Ikme uit, die door herinneringen aan het oorlogsfront worstelt met het conformeren aan de maatschappij. De avant-gardistische muziek en de dynamische dans worden ondersteund door felle lichten en schaduwen die over het toneel heen-en-weer schieten.

Verhaal komt niet tot zijn recht

De actrice vertelt ondertussen het poëtische verhaal van Ikme verder. De herhaling van woorden en de bijzondere zinsopbouw zetten haar relaas kracht bij. Maar de actrice probeert tevergeefs boven de harde tonen van de muziek uit te komen en interactie te zoeken met de dansers. Zo draagt ze halverwege de performance een deel van het kostuum van een danser en geeft ze hun flesjes water. Maar het zoeken van toenadering komt enkel van één kant en komt daardoor ongemakkelijk over. Op deze manier weet het indringende verhaal geen koppeling te vinden met de rest van de voorstelling.

L’Histoire du Soldat bevat alle ingrediënten – energieke dans, intrigerende tekst en befaamde muziek – om een succesvolle bewerking neer te zetten. Desalniettemin kunnen de verschillende kunstdisciplines niet mêleren, doordat de poëzie op zichzelf staat. Wat tot een mooie vervlechting had kunnen leiden, resulteert nu in een voorstelling met een enigszins vlakke ondertoon.

Van samenhang is geen sprake in L’Histoire du Soldat 6 van 10 1