Stevie Ann - X-Mas | Recensie | CultuurBewust.nl
X-Mas CLEEFT behoorlijk. En jij?   Schrijf een recensie!
8

Toe aan nieuwe kersthits, die nog niet uitgemolken zijn? Luister naar X-Mas van popzangeres Stevie Ann, bestaande uit covers en een geheel nieuw nummer ‘My Favorite Company’.

Door:  Anna Schouten | 23/12/2014 @ 11:45
8

Stevie Ann brengt luisteraar in kerstsfeer op X-Mas

Zin in kerstmuziek, maar niet zo’n behoefte aan de uitgemolken hits ‘Last Christmas‘ van Wham! of ‘All I Want for Christmas is You‘ van Mariah Carey? Dan is Stevie Ann hier met de ideale oplossing: haar mini-album X-Mas. De plaat bevat popnummers, bestaande uit covers en een nieuw kerstnummer.

Singer-songwriter Stéphanie Struijk, met artiestennaam Stevie Ann, heeft Nederland ingeruild voor Los Angeles. Daar bracht ze al eerder het album California Sounds uit, dat niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland goed ontvangen werd. X-Mas is eerder deze maand uitgekomen – december is natuurlijk de beste maand om een kerstalbum te publiceren.

Kersthits in een nieuw jasje

Op het album staan vier kerstliederen die iedereen wel kent: ‘Jingle Bells’, ‘Have Yourself a Merry Little Christmas’, ‘Silent Night’ en ‘Auld Lang Syne’. Deze nummers zijn in een nieuw jasje gestoken. Dit jasje is vooral moderner, wat de oorspronkelijk oude nummers meer toegankelijk maakt. De liedjes hebben een mooie, rustige akoestische begeleiding, die goed aansluit bij het stemgeluid van de zangeres.

Een ander gecoverd nummer is ‘River’, origineel van Joni Mitchell. Joni Mitchell is een grote inspiratiebron van Stevie Ann, wat de keuze van dit nummer verklaart. Ook de tekst maakt duidelijk: “It’s coming on Christmas.” Verder lijkt de keuze echter enigszins vreemd, aangezien het onderwerp nogal droevig is. ‘River’ gaat over het verliezen van een liefde, wat nu niet echt aansluit bij de kerstgedachte.

Nieuw nummer door Stevie Ann

Om originaliteit te behouden, heeft Stevie Ann ook een geheel nieuw kerstlied geschreven: ‘My Favorite Company’. Met teksten als “Sleigh bells are ringing” sluit dit nummer geheel aan bij de decembersfeer. Het verdriet dat in ‘River’ aangestipt wordt, is hier als sneeuw voor de zon verdwenen. ‘My Favorite Company’ gaat over geluk, net als alle andere nummers op X-Mas.

Stevie Ann brengt met X-Mas een fijne plaat, vol met kerstnummers om bij weg te dromen. Of om op te zetten tijdens het kerstdiner, als rustige achtergrondmuziek.

X-Mas 8 van 10 1