Never Obsolete CLEEFT behoorlijk. En jij?   Schrijf een recensie!
8

Never Obsolete

PHOS, de nieuwe artiestennaam van de Nederlandse Eveline Vroonland, brengt een bijzonder mooi dream & bass debuutalbum vol details uit: Never Obsolete.

Door:  Anna Schouten | 29/01/2015 @ 12:03
8

PHOS wisselt dromen en dansen af op Never Obsolete

PHOS: de nieuwe artiestennaam van Eveline Vroonland. Vroonland werd eerder benoemd als 3FM Serious Talent en verdiende een plekje op Noorderslag 2015. Daar liet ze haar debuutalbum Never Obsolete voor het eerst horen aan het grote publiek. Op 30 januari komt de plaat uit. Het is er een waarmee PHOS zichzelf goed op de kaart zet met haar dream & bass pop muziek.

PHOS belooft het te gaan maken, zoals vorig jaar gebleken is. Toen Vroonland slechts een kleine EP, The Jump, uitgebracht had, was ze al te zien in De Wereld Draait Door. Daarnaast was ze onder andere in Tivoli geboekt als voorprogramma van singer-songwriter Eefje de Visser. Nu PHOS gedebuteerd heeft met haar tien nummers tellende album Never Obsolete is het slechts een kwestie van afwachten welke mogelijkheden nog meer het pad van Vroonland zullen kruisen.

Zoete melodieën

Deze grote partijen hadden namelijk geen ongelijk: met Never Obsolete brengt Vroonland een bijzondere plaat met een zeer volwassen sound. Dit is niet zomaar een debuutplaat, het album is goed doordacht en zit vol met mooie details, zoals zachte achtergrondstemmen. Het genre van PHOS noemt zich dream & bass pop: zoete melodieën mengen zich met elektronische invloeden. De muziek is prikkelend, maar hier en daar ook wat zweverig. Dit maakt de muziek dansbaar, maar naast dat het geschikt is voor een feestje is het ook fijn om thuis als achtergrond muziek op te zetten.

Stemgeluid

Het intrigerende stemgeluid van Vroonland vormt de rode draad door de nummers heen, samen met het magistrale gevoel dat Never Obsolete uitstraalt. Ze heeft een groot bereik, waarbij steeds een lieflijke sound hoorbaar blijft. Ditzelfde geldt voor de geluiden die hoorbaar zijn in de muziek. Neem bijvoorbeeld openingsnummer ‘Never Obsolete’, dat een goed begin van het album vormt met een melodie die in je hoofd blijft hangen. Het nummer begint zachtjes, maar na een halve minuut wordt de bas toegevoegd en verandert het geheel. Verderop komen er echter weer tedere geluiden voorbij: neuriënde stemmen. Deze afwisselingen sieren het album.

Hitpotentie

Fall Out’, ‘Beaming Light’ en ‘Passing the Green’ zijn nummers die de meeste potentie hebben om aan te slaan bij het grotere publiek in clubs. Deze songs zijn het meest uptempo en bevatten aanstekelijke elektronische tonen. Niet dat deze nummers onderdoen aan de rest, want Never Obsolete bevat niet één nummer dat buiten de boot valt. De liedjes zijn stuk voor stuk bijzonder mooi.

Never Obsolete 8 van 10 1