Hacken als kunstvorm: het bestaat! | CLEEFT

Hacken als kunstvorm: het bestaat!

• Hacken kan ook een kunst zijn
Hacken als kunstvorm: het bestaat! CLEEFT nog niet. En jij?   Schrijf een recensie!

Hacken als kunstvorm: het bestaat!

Hackers.. dat zijn toch van die computernerds die systemen overhoop gooien? Fout. De tentoonstelling The Art Of Hacking ondermijnt ons clichématige denkpatroon en laat zien dat hacken niet alleen een vorm van kunst, maar zelfs een lifestyle kan zijn.

Door:  Nina Schuyffel | 26/09/2011 @ 08:45

Hacken als kunstvorm: het bestaat!

Hackers.. dat zijn toch van die computernerds die systemen overhoop gooien? Fout. De tentoonstelling The Art Of Hacking in het Nederlands Instituut voor Mediakunst ondermijnt ons clichématige denkpatroon en laat zien dat hacken niet alleen een vorm van kunst, maar zelfs een lifestyle kan zijn. Verschillende kunstenaars omzeilen officiële systemen om hun activistische ideeën kenbaar te maken en het publiek stil te laten staan bij de gevolgen van de hedendaagse technologie.

De beelden die ons cognitieve brein op het netvlies weerspiegelt bij het woord ‘hacken’ (virussen, ingewikkelde systemen, op hol slaande computers) vervagen al in de eerste ruimte van de tentoonstelling. De tekeningen van de Engelse kunstenaar Heath Bunting (1966) lijken tamelijk abstract, maar wie de folder met informatie erbij houdt en goed om zich heen kijkt ziet dat de kunstenaar ons bewust wil maken van alle manieren waarop wij met behulp van vele netwerken onze identiteit proberen vorm te geven. Door systemen van banken, gezondheidszorg en onderwijs te wijzigen creëert Bunting nieuwe identiteiten. In zijn Identity Bureau (2011) kan zo’n nieuwe, legale identiteit worden aangeschaft, compleet met noodzakelijk documenten zoals een adres, naam, bankrekening en creditcard.

Bonuskaart Friends: het nieuwe Facebook
De kunstenaars van MODDR_ laten zien dat je als hacker niet perse hoeft in te breken bij grote en ingewikkelde systemen om je punt te maken. De constructie van identiteit kan namelijk ook gewoon plaatsvinden in de woonkamer, bijvoorbeeld als mensen gebruik maken van nieuwe media. Zo introduceert Birgit Bachler (1985) het sociale netwerk Bonuskaart Friends (2011), dat mensen met elkaar verbindt op basis van hun koopgedrag bij de Albert Heijn. Namen of andere gegevens zijn niet nodig, je hoeft alleen je bonuskaartnummer in te vullen en er verschijnt direct een lijst met nieuwe vrienden. De kunstenares bouwt voort op de al aanwezige mogelijkheid van de supermarktketen om op basis van een bonuskaart de laatst gekochte producten te bekijken. Met Bonuskaart Friends stelt Bachler de vraag: hoe relevant is die data eigenlijk, en wat zegt het over een persoon?

Girl power
Nog een cliché: hacken is mannenwerk. Niet is minder waar als je kijkt naar het werk van Cornelia Sollfrank (1960). Deze Duitse kunstenares gebruikt hacking strategieën om op een artistieke manier onderzoek te doen naar wereldwijde communicatienetwerken. Er worden drie werken van haar gepresenteerd waarin mythen rondom genialiteit, auteurschap en originaliteit worden ontmaskerd. Interessant is het interview met de vrouwelijke hacker Clara G. Sopht, gespecialiseerd in Denial of Service (DoS), een van de meest omstreden hackvormen ter wereld.

Een tentoonstelling voor iedereen
Maar er is nog veel meer te zien. Wie minder is geïnteresseerd in de details maar liever achterover leunt om een indruk te krijgen kan zich vermaken met twee indrukwekkende documentaires. En als je nog nooit van The Yes Men hebt gehoord moet je zeker een kijkje nemen in ruimte vier. The Art Of Hacking zal heel interessant zijn voor computer whizz kids, maar zeker ook voor leken en voor mensen die geïnteresseerd zijn in de wisselwerking van de hedendaagse technologie met het medialandschap. Het is een tentoonstelling die informeert en amuseert en het publiek ook nog wat wil meegeven.

Hacken als kunstvorm: het bestaat! 0 van 10 2 stemmen