Tanta Agua | Filmrecensie | CultuurBewust.nl

Tanta Agua weet met weinig een innemend verhaal neer te zetten

• 80181
Tanta Agua weet met weinig een innemend verhaal neer te ... CLEEFT behoorlijk. En jij?   Schrijf een recensie!
8

Regen maakt de wereld een stuk kleiner en Tanta Agua is dan ook een intieme film. Het is het overtuigende acteerwerk in combinatie met het cameragebruik dat ervoor zorgt dat dit alledaagse verhaal bijzonder wordt.

Door:  Jonne Plagge | 02/11/2013 @ 11:08
8

Wat doe je als het je hele vakantie regent? In Tanta Agua gaat Alberto samen met zijn twee kinderen een week op vakantie. Door de regen gaat echter niets zoals gepland en het vakantiehuisje lijkt soms met de minuut kleiner te worden. In dit alledaags verhaal dwingt de regen deze familie elkaars, maar ook hun eigen demonen onder ogen te komen. Het is dan ook in het gevoel van intimiteit waar de kracht van deze film schuilt.

Tanta Agua (vertaling: zo veel water) speelt zich af in Uruguay in een vakantiepark. Alberto (Néstor Guzzini, Gigante) is gescheiden van zijn vrouw en ziet hierdoor zijn kinderen minder dan hem lief is. Een vakantie lijkt dan ook de ultieme manier om wat tijd met elkaar door te brengen. De regen helpt hen echter letterlijk van de regen in de drup ook al doet Alberto er alles aan om de vakantie nog enigszins aangenaam te maken. Zijn puberende dochter maakt het hem echter niet gemakkelijk.

Verstrikt in leugens

De jonge actrice Malú Chouza speelt de puberende Lucía. Vanaf het begin is het duidelijk; zij heeft geen zin in deze vakantie. Ze leeft voornamelijk in haar eigen wereldje maar sluit al snel een vriendschap met Madelón (Sofía Azambuya), die al in een pril stadium onder druk wordt gezet. Ze schaamt zich voor haar familie, sluit haar ogen voor wat ze al heeft en raakt verstrikt in haar eigen onzekerheid en leugens. Malú heeft deze typische puber overtuigend weten neer te zetten door haar slonzige houding en vurige maar ook onzekere blikken, die verraden dat ze van binnen wegkwijnt. Het verhaal wordt geloofwaardig door haar sterke acteerwerk, terwijl de close-ups de subtiele gebaren en blikken nog meer versterken.

Alsof je naast ze zit

Dit is iets wat gedurende de hele film constant gebeurt. Als de onzichtbare derde persoon in de kamer en auto volg je elk tafereel van dichtbij. Draait Lucía zich nog een keer om in bed, dan draait de kijker mee. Kijk je mee over Alberto’s schouder in de auto, dan kijk je automatisch mee naar rechts wanneer er een kruispunt nadert. Doordat je constant dicht bij de personages blijft, vallen de subtiele gebaren, ongemakkelijke pauzes en blikken veel meer op. Het schichtig opzij kijken en een liefdevolle kus op het voorhoofd krijgen daardoor veel meer lading. Tanta Agua is een film die, vooral door dit gebruik van de camera, de innerlijke strijd van de personages goed bloot weet te leggen.

De geborgenheid van regen

Het gedempte getik van regen op het dak van de auto of het huisje voorziet deze film van een gevoel van geborgenheid. Anderzijds maakt regen de wereld kleiner, donkerder en rustiger en hierdoor wordt de innerlijke strijd van de personages nog meer versterkt. Hoe meer regen, hoe minder de personages hun hoofd boven water lijken te kunnen houden. Het is met het kleine acteerwerk, de intieme omgeving en cameratechniek dat Tanta Agua de onvoorwaardelijke liefde van een gebroken familie in beeld weet te brengen.

Tanta Agua weet met weinig een innemend verhaal neer te zetten 8 van 10 1