Simple Food CLEEFT behoorlijk. En jij?   Schrijf een recensie!

Simple Food

Sergio Herman & Mara Grimm

Thuis kookt de topkok totaal anders. Hoe? Dat laat hij zien in “Simple Food”.

Door:  Britt Snakenborg | 04/01/2017 @ 10:00
8

‘Simple Food’ is niet zo simpel als het lijkt

Na 25 jaar dag en nacht in de keuken te hebben gestaan van zijn sterrenrestaurants Oud Sluis, Pure C en The Jane, is Sergio Herman nu iets vaker thuis bij zijn vrouw Ellemieke Vermeulen en hun kinderen. Thuis kookt de topkok totaal anders. Hoe? Dat laat hij zien in “Simple Food”. Daarover zegt hij: “Mijn leven is meer dan alleen maar ‘high level’ koken. Soms heb ik het wel wat gehad met het gastronomische. Eigenlijk ben ik ook maar een gewone gast die houdt van een boterham met jong belegen kaas.”

Een ruige blik van Sergio op de cover, donker en zwaar binnenwerk met matte afwerking, strakke letters, gerechten die – ondanks dat ze simpel zouden moeten zijn – ogen als kleine kunstwerkjes. Het boek past bij Sergio zoals we hem kennen uit zijn eerdere boek Desire, maar nu met (veel) minder chaos en meer rust. Het boek met 60 recepten voor thuiskoks is opgebouwd in de hoofdstukken: Apero, Jeugd sentiment, Simple chic, Mediterraan, Arabisch, Comfort food en Zoet.

Thuis bij een topkok

Wat kookt Sergio als hij thuis is? Bagette met rillette van makreel, Indiase viscurry, en een kersenfrangipane. Natuurlijk ontbreken de Zeeuwse gerechten niet, die hij onder andere met mosselen, oesters en buikspek bereidt. Maar de chef geeft zich ook bloot in onder andere het hoofdstuk jeugdsentiment. Hij laat je proeven van de soep van opa Herrel, oma’s aardappelen, en de personeelscurry van pa. Bij ieder recept staat een kleine toelichting wat het boek erg persoonlijk maakt. Maar ook daar waar je het niet verwacht, bij de hoofdstukken met de mediterraanse of Arabische recepten bijvoorbeeld, kom je meer over Sergio te weten.

Hoe simpel is simpel?

Over het algemeen zijn de recepten voor een gepassioneerde thuiskok goed te doen. Al moet je af en toe misschien even een zoekmachine raadplegen om enig vakjargon als passeren, arroseren of blancheren te vertalen. Dat Sergio een topkok is, komt ook naar voren in de keuze voor de ingrediënten. Hij houdt van kwaliteit en exotische dingen als kalfswang, rog, buikspek, lamsschouder en langoustines. Voor echte beginners is dit boek dan ook geen aanrader.

Simple Food 8 van 10 1