Verhalen van jouw leven en anderen CLEEFT echt. En jij?   Schrijf een recensie!
9

Verhalen van jouw leven en anderen

In ‘verhalen van jouw leven en anderen’ vertelt Ted Chiang acht verrassende verhalen die de lezer uitdagen om anders naar de wereld te kijken.

Door:  Anna de Vries | Boekenredacteur | 02/01/2017 @ 22:35
9

Ted Chiang’s ‘De verhalen van jouw leven en anderen’ is een unieke kijk op de wereld

In deze bundel vertelt Ted Chiang acht verrassende verhalen die de lezer uitdagen om anders naar de wereld te kijken. Zijn verhalen variëren van de toren van Babel die daadwerkelijk de hemel bereikt tot het pas verfilmde verhaal over een taalkundige die contact maakt met aliens, ook bekend als ‘Arrival’.

Slimme verhalen

‘Een laag ijs die aan mijn gezicht ruw aanvoelt, maar niet koud. Ik probeer het ijs met mijn vuisten te verbrijzelen, maar mijn armen bewegen als in slow motion en mijn longen lijken gebarsten en in mijn hoofd wordt alles vaag en ik heb het gevoel dat ik verdwijn…’ Hoewel de afzonderlijke verhalen slechts kort zijn weet Chiang de lezer meteen het verhaal in te zuigen en verspilt hij geen bladzijden aan nodeloze introducties. Het verhaal ‘Begrijp’ begint met de bijna doodervaring van Greco, waarna hij een revolutionair medicijn krijgt waardoor hij ontzettend slim wordt. Wanneer hij erachter komt dat de CIA zich in hem interesseert slaat hij op de vlucht. Interessant in dit verhaal zijn de beschrijvingen van Greco’s hyperintelligente gedachtenprocessen en de manier waarop hij situaties begint te analyseren. Chiang lijkt op bijna neurologisch niveau te hebben nagedacht over hoe Greco denkt en toont hiermee zijn eigen kennis. In de andere verhalen gebruikt hij verschillende wetenschappelijke principes van bouwkunde, linguistiek en wiskunde. Dit kan mogelijk het nadeel hebben dat de verhalen niet toegankelijk zijn voor iedereen. Voor lezers die houden van nadenken is het echter een groot pluspunt.

Sci-fi

Het boek behoort tot het genre science-fiction, maar valt niet binnen de typische grenzen die hiermee geassocieerd worden. Zo spelen verschillende verhalen zich af in het verleden in plaats van in de toekomst. Hiermee speelt het verhaal zich niet af in een futuristische versie van het heden maar wordt er een wereld bedacht die lijkt op de onze maar die compleet andere natuurwetten heeft. Voorbeeld hiervan is ‘Tweeënzeventig letters’, een verhaal in een alternatief Victoriaans Engeland, waarin het mogelijk is om objecten tot leven te brengen door het inbrengen van de juiste 72-letterige naam. De nomenclaturist Stratton komt in conflict met zijn ambities om de wereld te verbeteren voor arbeiders tegenover de plannen van zijn opdrachtgever om de arbeidersklasse te onderdrukken. Chiang heeft een grote fantasie die en laat hiermee verschillende sociale vraagstukken in zijn verhalen voorbij komen. Tegelijk ontvouwt elk verhaal zich op een verassende manier en blijft de lezer vaak nog met enkele vragen zitten. ‘De verhalen van jouw leven en anderen’ is dan ook een boeiende bundel die de uitdaging meer dan waard is.

Verhalen van jouw leven en anderen 9 van 10 1