• Carry Slees Bangkok Boy draait om seks, drugs en avontuur
Carry Slees Bangkok Boy draait om seks, drugs en avontuur CLEEFT echt. En jij?   Schrijf een recensie!
uit 3 stemmen
9

Het nieuwste boek van Carry Slee, Bangkok Boy, is speciaal geschreven voor jongeren van 16 jaar en ouder. Carry Slee wilde dat het boek aansloot bij de cultuur van de jongeren. Is dat gelukt?

Door:  Martine Theunissen | 26/06/2009 @ 23:48

Het nieuwste boek van Carry Slee, Bangkok Boy, is speciaal geschreven voor jongeren van 16 jaar en ouder. Carry Slee wilde dat het boek aansloot bij de cultuur van de jongeren en heeft zich daarom in hun cultuur verdiept. Zelf zegt ze hierover: ‘Ik heb de bladen gelezen die jongeren ook lezen, ik heb de films bekeken die jongeren ook zien en ik heb op internet weblogs bekeken om me de taal eigen te maken.’ Een boek speciaal voor zestienplussers, is dat gelukt?

Het verhaal in Bangkok Boy wordt verteld vanuit twee personen, Joep en Bo. Bo is een meisje van negentien jaar en heeft al drie jaar verkering met Joep. Alles is perfect, ze horen bij elkaar en het belangrijkste: ze houden van elkaar. Op een dag maakt Joep, geadopteerd en eigenlijk afkomstig uit Thailand, het ineens uit. Bo begrijpt er helemaal niks van en wil weten waarom Joep dit haar heeft ‘geflikt’. Samen met haar beste vriendin Anouk besluit ze hem om uitleg te vragen, maar ze komt er algauw achter dat hij is verdwenen. Het enige wat ze te weten komen is dat hij op zoek is gegaan naar zijn echte familie in Thailand. In een waas besluiten Anouk en Bo hem achterna te reizen, voor antwoord. Eenmaal aangekomen in Thailand maken ze van alles mee. Maar zodra ze het 14 jarige meisje Sunee besluiten te redden, begint het avontuur pas echt…

De belangrijkste personages in Bangkok Boy zijn Bo, Joep en Anouk. Bo is een meisje van negentien dat na de break-up met Joep antwoorden wil. Anouk is haar huisgenoot en helpt Bo alle moed bij elkaar te rapen om achter Joep aan te gaan. Samen besluiten ze naar Thailand te reizen en pas terug te komen zodra ze antwoord hebben van Joep. Joep laat in een keer alles achter om in Thailand op zoek te gaan naar zijn biologische ouders in Chiang Mai. Hoewel hij afgesproken had dit samen te doen met Bo, gaat hij alleen. Tijdens zijn reis denkt hij vaak aan Bo, hij houdt nog steeds van haar. Maar waarom hij haar heeft gedumpt wordt pas duidelijk als het te laat is.

Het boek is geschreven voor zestienplussers en de taal en het gedrag van de jongeren is zo leeftijdsgebonden dat het boek voor achttienjarigen misschien alweer wat onvolwassen kan overkomen. Carry Slee heeft zich wellicht iets te veel ingelezen in de cultuur van de zestienjarigen. Het verhaal wordt daardoor te stereotype. Het draait om seks, drugs en liefdesproblemen, hoewel er dan weer geen aandacht wordt besteed aan veilig vrijen. Daarnaast gebruikt Carry Slee meerdere Engelse woorden, die het stereotype beeld over jongeren alleen maar bevestigen. Zo is al in de eerste zin van het boek te lezen “Lekker zeg, die is helemaal crazy zeker!”. Het verhaal blijft hoe dan ook spannend tot het einde. De vragen uit het begin van het boek, worden namelijk de laatste 20 bladzijden pas beantwoord.

Voor zestienjarigen die houden van avontuur, is dit boek een aanrader. Het verhaal is spannend, zit vol avontuur en tienerproblemen. Carry Slee is er in geslaagd een boek te schrijven voor jongeren, maar heeft zich door het taalgebruik beperkt tot zestien- tot achttienjarigen.

Carry Slees Bangkok Boy draait om seks, drugs en avontuur 9 van 10 3 stemmen

1. |
    9