De drie levens van Tomomi Ishikawa | Benjamin Constable | Recensie

Benjamin Constable balanceert uitermate knap tussen waanzin en werkelijkheid in De drie levens van Tomomi Ishikawa

• 9789046815885.PCOVR.01.drielevensvan.indd
Benjamin Constable balanceert uitermate knap tussen waanzin en werkelijkheid in ... CLEEFT enorm. En jij?   Schrijf een recensie!
uit 2 stemmen
10

In zijn debuutroman De drie levens van Tomomi Ishikawa vertelt auteur Benjamin Constable een ogenschijnlijk waargebeurd verhaal. Maar niets is wat het lijkt en daar maakt hij gretig en succesvol gebruik van.

Door:  Marjolein Theunissen | Oprichter en directeur | 02/11/2013 @ 12:33
10

Zijn beste vriendin overlijdt en laat een spoor van spannende boodschappen achter. Als deze twijfelachtige ontdekkingen hem naar New York voeren, slaat de stemming om. Speelt hij, Benjamin Constable, een spelletje of speelt de overleden Tomomi Ishikawa een spelletje met hém? In zijn debuutroman De drie levens van Tomomi Ishikawa vertelt auteur Benjamin Constable een ogenschijnlijk waargebeurd verhaal. Maar niets is wat het lijkt en daar maakt hij gretig en succesvol gebruik van.

Tomomi Ishikawa heeft Japanse ouders, maar is opgegroeid in New York en woont net als de Britse Benjamin Constable in Parijs als Tomomi Benjamin een afscheidsbrief stuurt waarin ze vertelt dat ze zelfmoord gaat plegen. Benjamin erft haar computer, die een beginpunt is van een speurtocht.

Waargebeurd?

Als lezer krijg je sterk het idee dat het verhaal waargebeurd is. Niet alleen doordat de auteur zijn eigen naam gebruikt voor de hoofdpersoon, maar ook door doordat die hoofdpersoon hetzelfde beroep heeft, namelijk schrijver. Op terrasjes noteert het personage Constable ideeën voor een nieuw boek waarin hij en Ishikawa hoofdrolspelers zijn. Waar stopt de fictie?

Eenvoudig en ingewikkeld

De roman leest vlot door de humoristische, down-to-earth gesprekken die Benjamin en zijn speurtochtvriendin Beatrice voeren en die krachtig zijn door hun eenvoud. ‘Ik keek haar stomverbaasd aan. “Zei je nou net ‘tally-ho’?” “Je bent zo Engels.” “Dat weet ik, maar Engelsen zeggen niet tally-ho.” “Wie dan wel?” “Niemand” […] “Hou je kop, je verpest mijn beeld van jouw land.”‘

De drie levens van Tomomi Ishikawa is vanwege de raadsels echter geen eenvoudige kost. Vooral het begin van de roman komt wat literair hoogdravend over, met poëtisch geformuleerde zinnen. ‘Het was geen fluisteren, want het maakte geen geluid, maar er was iets in mijn hoofd wat zei dat ik zo moest blijven liggen. Niet bewegen. Niet denken. Blijf nog even. Door de stof sijpelden antwoorden die druppels vormden (op vragen die ik niet eens had gesteld).’

Als een rondvaartboot

De auteur vraagt veel inlevingsvermogen van de lezer, maar als je je mee laat voeren is het alsof je een tochtje maakt op een rondvaartboot. Het boek neemt je mee langs de mooiste plekjes in Parijs en New York en de diepste krochten van de menselijke geest. Constable daagt je uit met zijn lugubere ontdekkingen en laat je twijfelen of het waanzin of werkelijkheid is. Met De drie levens van Ishikawa levert hij een ijzersterk debuut af dat doet hunkeren naar meer.

Benjamin Constable balanceert uitermate knap tussen waanzin en werkelijkheid in De drie levens van Tomomi Ishikawa 10 van 10 2 stemmen